פיזיותרפיה נחשבת לתחום מקצועי מתקדם בין משפחת המקצועות של התחום הפרא-רפואי. פיזיותרפיה כללית עוסקת בטיפול בעיות שלד, שריר ועצב, באבחון בעיות במערכת התנועה, בשיפור יכולות תפקודיות, במניעת בעיות ובשיקום מערכת התנועה. פיזיותרפיה התפתחה בתחילת המאה ה- 19 באנגליה, ונחשבת למקצוע מדעי מתקדם המבוסס על ידע.

כדאי לדעת כי פיזיותרפיה מסייעת למטופלים רבים הזקוקים לשיקום ולמניעת בעיות להגיע לתפקוד מיטבי המשפר את איכות חייהם. הפיזיותרפיה מסיעת לתהליך הריפוי הטבעי של הגוף והיא נועדה לתקן ליקויים גופניים כתוצאה ממחלות, מתאונות, מטראומה לגוף ומבעיות נוספות. כמו כן, הפיזיותרפיה מספקת מענה מקצועי מושלם לנזקים שנותרו בעקבות מחלות שונות או כתוצאה מבעיות פתולוגיות, כמו שיקום אחרי ניתוח אורתופדי בעקבות תאונה או מחלה, לדוגמא.

פיזיותרפיה לילדים ולמבוגריםפיזיותרפיה כללית

פיזיותרפיה כללית עוסקת בתחומים רבים ומגוונים ומיועדת לכל הגילאים, לרבות ילדים וקשישים. פיזיותרפיה לילדים עוסקת בעיקר בטיפול בהפרעות מולדות או נרכשות בקרב ילדים מכל הגילאים. בין היתר, הפיזיותרפיה מציעה פתרונות יעילים ואיכותיים לשיקום נשימתי אצל ילדים. לדוגמא, טיפול נקודתי לניקוי הריאות של ילד הסובל מבעיות רפואיות כמו סיסטיק פיברוזיס, אסתמה, זיהומים ויראליים, הסתבכות של דלקת ריאות ומחלות והפרעות נשימה אחרות.
בנוסף, פיזיותרפיה כללית לילדים עוסקת באבחון ההתפתחות אצל ילדים ובמתן מענה מקצועי להפרעות התפתחות מסוגים שונים, בשיקום ובמניעת סיבוכים אפשריים בעתיד. טיפולי פיזיותרפיה נחשבים למומלצים לצרכי שיקום אחרי אירועים שונים כמו שברים, ניתוחים ומחלות אשר משפיעים על קצב ההתפתחות של הילד. כמו כן, טיפולי פיזיותרפיה מומלצים לילדים הסובלים מעקמת ומבעיות יציבה ואיזון.

פיזיותרפיה כללית למבוגרים נועדה לסייע למטופלים בתהליכי שיקום שונים ולמנוע כאבים או להפחית אותם. בין היתר, הפיזיותרפיסטים מסייעים למטופלים הסובלים מכאבי גב – לדוגמא, מטופלים הסובלים מפריצת דיסק, וכן למטופלים המתלוננים על כאבים שונים כתוצאה מתאונה או מחבלה גופנית. בין היתר נהוג להציע טיפולי פיזיותרפיה לצרכי שיקום אחרי תאונות דרכים, למשל למטופלים הסובלים מצליפת שוט, וכן טיפולים להפחתת כאבים כתוצאה מדלקות שונות במפרקי הגוף ולמיגורם, לשיקום רצפת האגן, לסובלים מהפרעות נשימה, לשיקום אחרי שבץ מוחי, לשיקום אחרי חבלות קשות בעמוד השדרה ועוד.

פיזיותרפיה לשיקום ולמניעת כאבים

כאמור, תחום הפיזיותרפיה נועד לצרכי אבחון, שיקום ומניעת בעיות במערכת התנועה, להפחתת כאבים ולעזרה לסובלים מבעיות רבות ומגוונות, בכל הגילאים. טיפולי פיזיותרפיה מסייעים למטופלים רבים ויכולים לפתור בעיות שונות במערכת התנועה כחלופה יעילה ומועדפת על פני ניתוחים מורכבים המחייבים זמן שיקום ארוך וכאבים חזקים.
כך לדוגמא ניתן להפחית כאבים באמצעות תרגול פיזיותרפיה בקרב חולי סרטן, קשישים, נשים הסובלות מבעיות כמו בריחת שתן ועוד. כמו כן, פיזיותרפיה כללית מומלצת למטופלים הסובלים מפרקינסון, מדמנציה, מאלצהיימר, מבעיות יציבה ואיזון ולעוד מגוון גדול של בעיות ומקרים. לאחר אבחון מקצועי ימליץ הפיזיותרפיסט על תכנית טיפול ושיקום בהתאמה למאפייני המטופל ולסוג הבעיה ממנה הוא סובל.