חיזוק רצפת האגן

פיזיותרפיה בבית

חיזוק רצפת האגן

חשוב מאוד לחזק את שרירי רצפת האגן. את שרירי רצפת האגן נשים צריכות לחזק. נשים לרוב תרצנה לחזק את שרירי רצפת האגן כדי להקל ולפתור בעיות רפואיות, כגון דליפת שתן בלתי רצונית. נשים יכולות להקל ולטפל בבעיות של בריחת שתן, על ידי ביצוע תרגילים ייעודיים לחיזוק רצפת האגן. חשוב לציין, שעל ידי ביצוע תרגילי פיזיותרפיה לרצפת האגן אפשר להשיג שיפור משמעותי בבעיות של דליפת שתן ובעיות נוספות הנגרמות בעקבות ריפיון שרירי רצפת האגן.

תוכן עניינים

דרכים לחיזוק רצפת האגן

ישנם דברים נוספים שאפשר לעשות כדי לחזק את רצפת האגן, חלקם קשורים לטיפולי פיזיותרפיה וחלקם לא. אחת ההמלצות היא להפסיק לעשן, כמובן שמומלץ להפסיק לעשן באופן כללי ולא רק לצורך חיזוק רצפת האגן (ידוע שהעישון מזיק לבריאות וגורם לתמותה מוקדמת). הקשר בין חיזוק רצפת האגן לעישון, מכיוון שהעישון גורם לשיעול. אותו שיעול שנובע כתוצאה מהעישון מעמיס על רצפת האגן.
המלצה נוספת, גם היא נכונה באופן כללי לחיים בריאים, היא לבצע אימוני כושר. תרגילי כושר כפי שרובנו מכירים ועושים (בין אם זה תרגילי משקולות או ללא משקולות), מחזקים את שרירי גופנו, וחלק מן התרגילים מחזקים גם את שרירי רצפת האגן. באמצעות ביצוע תרגילים ספציפיים אשר גורמים לחיזוק שרירי רצפת האגן, ניתן להשיג שיפור משמעותי. ישנם ענפי ספורט נוספים אשר יכולים לסייע בנושא.

משקל עודף, גם הוא יכול להעמיס על הגוף ולגרום ללחץ על שרירי רצפת האגן. לכן הפחתה במשקל יכולה לסייע בנושא הזה. בנוסף, מומלץ להפחית את הצריכה בקפאין ובאלכוהול (לא כדאי להגזים בכמות ספלי הקפה אותם שותים ביום וכמובן שלא כדאי לשתות כמות מופרזת של אלכוהול). ישנם גם סוגי מזון אשר פחות מומלצים כגון, מזון חריף .(כמו פלפלים חריפים, סחוג, אריסה, חזרת וכדומה).
מומלץ להתנייד בצורה נכונה. ללכת ולשבת בצורה נכונה. ללכת זקוף, ולשבת כאשר הגב ישר, הברכיים ב 90 מעלות, והרגליים נוגעות בקרקע.

תרגילי חיזוק רצפת האגן אפשר לעשות גם בבית, גם בעבודה, גם אצל חברים, ובעצם כמעט בכל מקום. כאשר מבצעים את התרגילים הללו רוב הסיכויים שאף אחד פרט אליכן לא ישים לב בכלל שאתן מבצעות את התרגילים. אומנם את שרירי רצפת האגן לא ניתן לראות בעין, מכיוון שאלו שרירים פנימיים, אך למרות זאת, אלו שרירים חשובים מאוד שצריך לדאוג לתקינותם.

חיזוק רצפת האגן ומערכת השרירים

השרירים של רצפת האגן נמצאים באזור של בין הרגליים, שבאזור הזה יש עוד הרבה חלקים ואיברים פנימיים (היכן שנמצאת שלפוחית השתן). שרירי רצפת האגן לא קשורים רק לדליפת שתן, אלא קשורים גם לתפקוד מיני תקין. לשרירים אלו יש תפקידים נוספים, למשל פיזיותרפיה לחיזוק רצפת האגן בהריון ובלידה, וביכולת של האישה להגיע לסיפוק מיני. מומלץ מאוד כל הזמן לחזק את השרירים הללו. ברגע שלא פועלים אקטיבית לחיזוק השרירים, הם בעצם נחלשים ככל שהזמן עובר והשנים חולפות.

חיזוק רצפת האגן ומערכות הגוף

אם רוצים שמערכות הגוף יפעלו בצורה תקינה חשוב מאוד שהשרירים יהיו מספיק חזקים כדי לתמוך בכל מערכות הגוף. אחד הסימפטומים לתפקוד לקוי הוא בריחת שתן אצל הנשים (וכך ניתן לדעת שהשרירים במצב מוחלש). תקופה בחיים אשר מומלצת במיוחד לחיזוק שרירי רצפת האגן היא אותה תקופה שלאחר הריון ולידה. בתקופת הלידה ישנם עומסים כבדים על שרירי רצפת האגן והם עלולים לפגוע או לפגום בהם ולגרום בעיות וכאבים. לכן, חשוב מאוד לחזק את השרירים הללו.

שיקום נשימתי
הדרכה לחיזוק שרירי רצפת האגן

מומלץ לקבל הדרכה מאיש מקצוע כיצד לבצע את תרגילי חיזוק רצפת האגן, כדי לדעת בוודאות שמבצעים את התרגילים בצורה נכונה ותקינה, ולא מבצעים אותם בצורה לא תקינה (אשר אפילו עלולים לבצע אותם בצורה הפוכה לגמרי ממה שצריך). בגלל שקשה לראות את השירים האלה, מומלץ במיוחד לקבל הדרכה מקצועית ונכונה. את התרגילים מומלץ לבצע מספר פעמים ביום כאשר כל פעם מורכבת סדרה של פעולות, כפי שמבצעים סטים בחדר הכושר. ישנם פיזיותרפיסטים המתמחים בחיזוק שרירי רצפת האגן ומומלץ לפנות לאיש מקצוע מומחה שיידע לעזור ולהדריך כיצד לבצע את התרגילים בצורה נכונה ומדויקת.